Lic. Personlig Tränare/Fystränare - En Svensk Klassiker 2017 - Hockeydomare OS 2018


@virrejohansson

Ett år 2 dagar sedan

Idag är det ett år och två dagar sedan jag skadade knät. Det blev en lång sommar i hopp om att rehabträningen skulle hjälpa och att jag skulle komma tillbaka. Rehabpass efter rehabpass avverkades och fotbollssäongen rullade på, men det blev ingen större skillnad. Insåg att det blir ingen mer fotboll denna sommar, och oron över hur hockeyn skulle funka var stor. Det var knaggligt i början och jag litade inte alls på knät i början. Det blev bättre men oron har funnits där under hela säsongen. Som tur är, har det fungerat väldigt bra under nästan hela säsongen. Jag har undivikit löpninng då det kändes av under dom löppass jag provade under vintern. Vi gick inte vidare med knät under säsongen eftersom det fungerade med hockeyn, så det har bara legat och väntat. Spekulationerna om att gå in i knät och ta en kik närmar sig ett faktum.
 
Det suger verkligen att det här hänger kvar av flera anledningar. Självklart hade jag också velat gåt på grönbete uppe på Hellgrenshagen idag och spela hemmapremiär i helgen. Men å andra sidan hade jag inte velat missa en enda vecka på hockeysäsongen för ett mindre ingrepp i knät. För min del väntar nu ett återbesök hos sjukgymnasten i nästa vecka för att komma fram till vad vi ska göra. Jag är säker på att det kommer bli någon form av rehabperiod denna vår, men nu har jag mer tiden på min sida och kan lägga fokus på att bli hundra bra !
 
Det är förbannat roligt att spela match !

MTB Camp !

Helgen har spenderats på Omberg på MTB Camp i Vätternrundans regi. Första någonsin som dom arrangerar och det var verkligen en upplevelse ! Blandade deltagare vilket gör det hela mer unikt och väldigt spännande. Vi är alla på olika nivåer och duktiga på olika saker vilket innebär ännu mer kunskapsutbyte med varandra och väldigt mycket inspiration. Det har varit en utmanade helg och vilken rivstart på den här säsongen och träningen som komma skall framöver ! Kroppen känns och man är riktigt trött, precis som det ska vara efter en tränings camp. 
 
På fredagens och lördagens första pass körde jag med "snabba" gruppen och det var utmanade, pannben på. Riktigt duktiga grabbar och dom är snabba på flacken, ah egentligen hela tiden ! Där fick jag bekänna min färg för att hänga med ibland, men det var kul att jag hängde med. Men på lördagens andra pass kände jag att kroppen tog hårt på dom två passen, så jag hoppade till grupp3 där även C körde. Det var ju tur för då fick jag köra en lång backe och seg som den snabba gruppen hoppade över i slutet på passet ;) Det spelar egenltigen ingen roll vilken grupp man kör i, bara man hamnar med likasinnande och man känner att man har roligt. Och det hade jag i båda grupperna :)
 
Satte ihop en film lite snabbt :)
( Tyvärr hade jag bara sele till kameran som inte gick att rikta mer uppåt i åkningen... får införskaffa något som ger bättre vinkel ;) )
 

Kesoplättar, I'm in love !

Detta s.k våffeljärn är gudomligt ! Så himla enkelt att göra mina favoritplättar som jag annars så sällan gör, för att det är svårt att steka (och nej, jag har inte plättlagg att steka i).
 
Idag provade jag att göra kesoplättar. Enkelt, smidigt och relativt snabbt, perfekt när man kommer hem från jobb/skola, efter träning osv. Få ingredienser, och saker man ofta har hemma. Ett proteinrikt mellanmål som mättar och som är väldigt gott !
 
Ett gott sätt att komma igång om du firat påsken lite för mycket. Vill du dessutom effektivisera tiden medan du gör plättarna kan du slänga in några enkla övningar medan du gräddar plättarna. Varför inte köra prehab träning? Stå på ett ben på en kudde, gör utfallssteg med en fot ståendes på en kudde etc eller varför inte öka på rörligheten genom att göra några maq övningar under tiden ;) HÄR finner du flera videos om du är nyfiken av en av föreläsarna jag hade på min PT-Fystränar kurs, Elmina Saksi.
 

Kesoplattar from Veronica Johansson on Vimeo.