Lic. Personlig Tränare/Fystränare - En Svensk Klassiker 2017 - Hockeydomare OS 2018


@virrejohansson

Nu börjas det ?

Någon som känner igen något av det här? Jag tror att det är väldigt många människor som igår lovade framförallt dom två första bitarna "Börja träna" & "äta nyttigare", detta följs säkert upp av något mer som att inte äta socker/godis på hela året. Ja hur mår ni idag? Vad gjorde man för val igår? Ja men det är ju bara nyår en gång om året.... ja som allting är, en gång om året. Men räknar man ihop allting, födelsedagar, påsk, midsommar, avslutningar i olika slag, julafton, nyår och många många fler dagar, så blir det många tillfällen som just är varje år, en gång om året
 
 
Slopa nyårslöfte och se det som en progression. Ta inte allt på en gång. Det handlar i slutändan om att man ska ändra på något i sin livsstil och det händer inte över en natt, en dag, eller en vecka, det tar månader ! Om man nu lovat att man ska börja träna och bli nyttigare, se över hur din situatuon sett ut över en period. Tränar man inte alls? Hur ser kosthållningen ut? Steg 1, är att kanske bara börja röra på sig med tex promenader, lätt jogging någon gång/veckan. Det ska vara roligt att träna och man ska känna att det är roligt och att man klarar av det. Att börja råträna för en icke van person skulle jag säga är nästan uteslutet, att gå från 0-100 kommer inte hålla i längden, och det är väl det man vill att det ska göra? Dels ska kroppen hänga medm, med den ovan belastningen som kommer att ske, ligament och nervsystem mm. Kör helt enkelt  i ditt tempo & jämför dig inte med någon annnan. Jag tycker att träningen ska var rolig, man ska känna att man klarar av det för att man ska få en längtan till att göra det igen :) och att man sätter upp ett mål, som är realistiskt att nå, men man får kämpa för det. Att anmäla sig till ett lopp som ett mål tycker jag är väldigt bra och motiverande. När du nåt ditt mål, belöna dig! Det kan vara att du vill köpa en sak, eller åka iväg någonstans, kanske unna kroppen lite grann med massage eller spa.
 
Nu när jag börjar träna måste jag ju ta protinpulver, energidryck och andra kosttillskott, eller? NEJ. Det behöver du behöver du verkligen inte. Det du kane göra är att se över kosten och göra upp en plan som även den håller i längden. Va inte rädd för att äta!  Äter man "rätt" saker ska man äta mycket och det är inte att bara äta en sallad till lucnh för att sedan äta en middag. Små enkla tips är, har man socker i kaffet, börja med att börja dricka utan. Se över hur en vanlig frukost ser ut och kolla på vad det faktiskt inntehåller, kanske kan du byta ut den smaksatta yoghurten mot en naturell för att smaksätta med olika bär, för att få i sig mindre tillsatt socker. Väntar man sedan till lunch eller äter du ett mellanmål? En frukt, en smootihie tillsammans med en liten näve naturella nötter är hur bra som helst som mellanmål. Sen kommer vi till lunch och middag, ligger det någon form av grönt på 1/3 av tallriken? Om inte, börja lägg till det !
 
Kosten tror jag är den svåraste biten att ändra, men det går om man planerar och har viljan ! Mitt tips är att börja lägga till, lägg till mellanmål, lägg till mer grönt till maten :) 
 
Va inte rädd för att ta hjälp av någon, kanske någon utbildad, familjen, vänner som man umgås med. Ut och promenera med vännerna eller något annat som aktiverar. Har man. barn är lek ett ypperligt tillfälle att röra på sig ännu mer :)
 
 
#1 - - JUNITJEJ:

Jag önskar dig ett GOTT NYTT ÅR!

Svar: Desamma till dig :) !
virrej.se