Lic. Personlig Tränare/Fystränare - En Svensk Klassiker 2017 & 2018 - Hockeydomare OS 2018


@virrejohansson

Hälsa

Det ena leder till det andra, åt båda håll. Jag tänker såklart på förhållandena kring kost och träning. Nu generaliserar jag, men utgår från mig själv. När jag inte tränar regelbundet så missköter jag också kosten mer, inte för den skull att jag äter massa skräpmat, men jag äter sånt jag inte mår bra av medan när jag tränar finns en helt annan motivation och engagemang kring kosten överlag, och jag kan tänka mig att det gäller för de flesta.
 
Nu har jag som sagt haft ett ritkgit bra flow i träningen och gjort många träningstimmar de senaste 5-6 veckorna och jag har mått jättebra. Innan jag kom igång åt jag inte så mycket frukt & grönt som jag borde gjort samt att jag inte åt mellanmål under dagen vilket resulterade i x antal mackor när man kom hem för att blodsockret var sämst och magen skrek av hunger. Så vad gör man? Man tar något enkelt och snabbt som inte är det bästa för kroppen. Nu finns det massor av bra mellanmål man kan göra, men där och då när man kliver innanför dörren känns det jobbigt och man faller för något mer icke bra mellanmål.
 
För att kickstarta mig själv rannsakade jag min vardag och mellanmål var en banan på förmiddagen och hade jag tur hade jag med nåt till eftermiddagen. Jag behövde få i mig mer frukt & grönt, men ändå ett enkelt mellanmål. Jag skapade nu en rutin för att göra en smoothie att ta med i en shaker till jobbet som jag har som förmiddagsmellanmål. 600ml av ren och skär lycka i en smoothie och hur enkelt är det inte?
 
 (I brist på en snygg upphälld smoothie får ni här min instagram film)
 

Ett inlägg delat av V e r o n i c a (@virrejohansson)Nov 20, 2017 kl. 2:52 PST

 Blanda allt i en mixer, kör igång - häll up i en shaker
En smoothie on the go !

(Recept kommer på mina vardagssmoothie som är så enkla att göra) !

Det här innebär att jag inte uteslöt något utan att jag adderade en smoothie, vilket alltid är lättare. Genom att ha ett bra mellanmål håller jag mitt blodsocker på en bra nivå och hungern i styr, vilket i sig minimerar att jag äter något onödigt. Eftermiddagarna blir det frukt, Raw food boll eller en näve naturella nötter etc. Beroende på när jag ska träna så kanske jag har med ytterligarre en matlåda för att hinna få i mig bra mat innan.

Jag har nu hållt i det här ett par veckor och det funkar hur bra som helst. Nu går det på rutin att göra en smoothie på morgonen medan jag gör frukost och packar ordning matpåsen för dagen :)

Börja med en smoothie om dagen du med
- everyday is a smoothie day -

Nya träningsperioden !

Härligt att verkligen vara igång igen. På riktigt. Det har varit en tuff sensommar / höst på jobbet och när säsongen drog igång fick jag helt enkelt prioritera lite annorlunda för att hinna med, och då blev träningen lidande. Men sedan fyra veckor tillbaka är jag alltså på banan igen och det känns hur bra som helst !
 
Fokus är fortfarande såklart hockeyn och mitt drömmars mål,
OS i februari
(slutgiltigt uttagning sker i december).
 
Jag har valt att flytta bort fokus från att agera min egen tränare och skriva mitt eget träningsprogram till att ta hjälp från en utomstående coach. Jag har valt att rikta min nuvarande träning mot längdskidåkning. Dels för att jag siktar mot En Svensk Klassiker nummer 2 och vill vara mer förberedd inför loppen och inte minst inför Vasaloppet, men också för att jag gillar den träning som bedrivs och för att jag gillar att lära mig nya-/testa nya saker. 
 
Min tränare är Viktor Johansson som bedriver Vasacoachen och vi kör via online då han har sin utgångspunkt i Halmstad. Mitt första möte med Viktor var att jag hittade @vasacoachen_nu på instagram och började följa honom där och fann hans övningar intressanta och gick vidare till hemsidan för att läsa mer. Jag kontaktade VIktor med frågor som jag hade och fick snabbt svar. Intresset blev större och vi hade ytterligare mailkontakt innan vårt första telefonmöte. Vi började med presentation av varandra innan vi kom in på idrottsbakgrund, skador, framtid, mål och hur ett eventuellt upplägg skulle kunna funka med dömningen för den är fortfarande första prioritet. Vi kom fram till bra saker och jag kände att det fanns en genuin förstålese för min situation och vart jag vill framöver.
 
Så nu har jag alltså snart kört mina första fyra veckor med Viktor och det har verkligen kickat igång mig igen till den nivån jag vill vara på just nu och det finns plats för att öka på framöver. Vill dock inte ösa på för mycket i början så det blir övermäktigt. Det är nya saker att lära sig och ta sig an. Lära känna kroppen i vissa konditionsmoment, som Skierg. På sin höjd att jag provat Skierg men inte kört något riktigt pass som jag gör nu. Det har varit en liten inkörningsperiod på just Skierg för att lära känna kroppen för vilken nivå man kan ligga på och när man kan trycka i. Det är ovant att köra konditionsträning med mer inriktning mot överkropp. Man vill ju hela tiden i en intervall hålla så jämnt och högt tempo som möjligt, och där börjar jag hitta en bra utgångspunkt. Kommit ut i spåret och kört löpning - backintervaller och löpning med stavar. Backintervaller är ingen nyhet men löpning med stavar är relativt nytt. Sen har jag även kört grundstyrkeövningar som inte är nytt för mig. En bra mix av att lära sig nya saker och göra saker man kan.
 
Planering är verkligen allt för att få ihop alla bitar. När jag fick mitt träningsschema av Viktor gjorde jag en grovplanering över mina kommande fyra veckor med att jag ska hålla pass, träna, döma och tid för andra saker. Jag har sedan utgått från min grovplanering för att varje söndag gå genom kommande vecka för en noggrannare planering. Där ser jag över alla bitar, vilka dagar jag kan jobba lite längre för att få plats med att förbereda inför dömning, kanske behöver jag ta längre lunch där jag kör ett lunchpass för att få med allt, handla, fixa hemma o.s.v. Ni förstår. Även om jag har gjort denna grovplanering kan det dyka upp saker som gör att jag får slänga om i schemat, vilket hittills också har fungerat.