Lic. Personlig Tränare/Fystränare - En Svensk Klassiker 2017 & 2018 - Hockeydomare OS 2018


@virrejohansson

Lidingöloppet 30km

Löpträningen har inte varit så ihärdig som den kanske borde ha varit, men senste 5-6 veckorna har jag iallafall fått 1-2 löppas utöver 2-3 fotbollsträningar/matcher i veckan samt hockeyn, så det kändes ändå helt okej, och att kunna springa på sub 3 kändes inte som en omöjlighet. Men två veckor innan loppet på ett intervallpass högg det till i väsntersidan. Jag skriver vänstersidan för det är lite allt möjligt som jag får känningar i. Har aldrig gått till botten vad problemet är. Det gör liksom ont bredvid svanskotan oftast på vänstersida, men även höger, sen kan det stråla ner i baksida lår, insida ljumske/knä, men också utsidan mot lårbenet. Körde klart passet med sänkt tempo i sista intervallen, vilade från löpningen resten av veckan. Gick på intervaller veckan efter en rejäl uppvärmning, och till en början kändes det bra och mot slutet av passet kom det smygandes, men jag var ju nästan klar så kunde häva den fullkomliga smärtan. 
 
 
Sista veckan innan loppet fokuserade jag på vila och på de hockeymatcher jag hade att döma. Hade oturligt match under fredagen, dagen innan loppet vilket inte var helt optimalt. Kom hem sent och därmed sent i säng, upp skapligt på lördagen för att ta oss till Stockholm - Lidingö. Resan gick bra, mannen körde så jag hann med en liten tupplur på typ 30-45min vilket var välbehövligt.
 
Parkerade, bytte om, hämtade nummerlappar, mötte upp min partner in crime och familj, vi anläde till Lidingö vid lite olika tider så vi hamnade på helt olika parkeringar så det tog en stund för oss att hitta var alla var och jag kände hur klockan sprang iväg. Vi var tvugna att gå tillbaka till bilen av olika orsaker, och sen vandra iväg mot startområdet, Det viktigaste av allt, toabesök. När vi kommer till startområdet ser jag att dom stänger vår gate om 6min 45sek och baja maja kön är lååång. Faan ja måste verkligen gå på toa ! Prisa gud för snälla människor som lät mig gå före, och tur att jag är snabb ;) in i fållan, uppvärmning och sen gick startskottet.
 
 
 
Hade lite glömt bort att första km går ganska sakta och att man inte riktigt kan springa sitt tempo, men det jag kände från första steget var smärta i vänstersida. Blev direkt lite rädd och mina målbilder om sub3 suddades ut lite grann. Men kände att smärtan höll sig i någorlunda schakt, MEN det är 30km och jag vet vad som väntar sista 5-6km, det kommer göra ont och det kommer definitivt inte gå snabbt. Sub 3 var nog bara att glömma.

Efter någon kilometer släpper det upp med människor och första anhalten blir 8km där famliljen skulle stå och hejja. Grym energi av alla som står längs banan och vid 8km är det magiskt att springa. Kändes ändå helt okej fram dit, inte riktigt tidsmässigt vad jag önskade och att ta sub 3 med smärtan skulle bli svårt. Det rullar ändå på och jag tar det väligt lugnt i en av uppförsbackarna där vid 10km. Går en kortare bit för att trycka en gel samt trycka på lite olika punkter för att försöka släppa på smärtan lite grann, det hjälper och jag kan fortsätta löpningen.
 
Lunkar på i mitt tempo och passerar 15km skylten och tänker hälften gjort, hälften kvar. Bara att räkna ner. Magen verkar hålla så jag vågar hålla energiplanen från Umara. Varje steg är närmare mål, 20km skylten passeras och nu återstår 10km. Här skulle fmailjen stå och jag skulle plocka upp 2 gels, men pga vi var fler sprang så hann dom inte till 20km och de sista gels uteblev, tyvärr. Smärtan gör sig mer påtaglig, men skam den som ger sig. Alla som står och hejjar ger så oerhört mycket energi, det är egentligen ni som borde ha en medalj ! TACK ! 
 
5km och Abborrebacken kommer. Tar det lugnt uppför, vill inte dra på mig för mycket syra i benen. Knatar på och laddar mentalt för Karins backe, när den är besegrad är det mindre än 2km kvar ! Oerhört skön känsla. Stämningen sista kilometern är på något sätt magisk, tempot ökar nog hos samtliga deltagare och den fantastiska publiken i spåret, och man kan nästan höra speakern från målområdet. Nu vill man bara i mål. Målrakan kvar och jag flyger fullkomligt fram !
 
Sliten - men i mål 3:07:07
 
Mitt andra Lidingölopp 30km !